Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2020

 

Κεραυνός  εν  (αν)Αι(ρυ)θρία

του  Θύμιου  Γεωργόπουλου

Μερσέντες Σώσε


 

Ίσως το πιο ολοκληρωμένο απόφθεγμα περί πολιτισμού είναι αυτό του Αμερικανού ιστορικού και φιλόσοφου Γουίλ Ντυράν: “Πολιτισμός είναι η επικράτηση του δικαίου πάνω στη δύναμη, της πειθούς στη βία, του διαλόγου στο μονόλογο, του πνεύματος στην ύλη”.

Εάν αντιστρέψουμε την γραμμική φορά των ανισοτήτων τότε έχουμε την επιτομή του κυβερνητικού προγράμματος όπως απαρέγκλιτα εκτελείται.  Αλλά πολιτισμό δεν έχουμε.

Από επίδειξη δύναμης, βίας, καθολικής προπαγάνδας και απαξίωσης των καλλιτεχνών και των ανθρώπων του πνεύματος να φάνε κι οι κότες. Δεν αποτελεί απλά πολιτική τους επιλογή αλλά δομικό τους στοιχείο,  γιατί αυτό είναι το dna της παράταξης.

 Ο πολιτισμός μιας κοινωνίας προφανώς και δεν περιορίζεται στην παραγωγή σημαντικών έργων πνεύματος και τέχνης, ή μάλλον η παραγωγή τους προϋποθέτει την προηγούμενη ύπαρξη  παιδείας και ήθους.

Έλεγε ένας πανεπιστημιακός δάσκαλος της Σχολής Καλών Τεχνών στους φοιτητές του: “Πολιτισμός είναι να χρησιμοποιείς τουαλέτα για τις καθημερινές βιολογικές σου ανάγκες και κουλτούρα είναι μετά να πατάς το καζανάκι”.

 Η παράταξη που επανήλθε στα λημέρια του κυβερνητισμού έχει δώσει όλα τα προηγούμενα χρόνια (ιδιαίτερα αυτά της κρίσης που την ευθύνη  της διακυβέρνησης είχε ο  ΣΥΡΙΖΑ) απτά δείγματα «πολιτικού πολιτισμού», «δημοκρατικού διαλόγου», «κοινωνικής ευαισθησίας», «ανάπτυξης του περί δικαίου αισθήματος» και «υψηλής αισθητικής».

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς;  Τον Α. Σαμαρά που δεν παρέδωσε το Μέγαρο Μαξίμου στον επόμενο δημοκρατικά εκλεγμένο πρωθυπουργό; Το “Γερούν γερά”; Τους μακεδονομάχους με τις περικεφαλαίες, τις σάρισες, τους βουκεφάλες και τα γυμνά οπίσθια; Το “ο Τσίπρας φέρνει τους μετανάστες και τους τζιχαντιστές και ισλαμοποιεί τον πολιτισμό μας”; Το “εμπιστεύομαι τον Ερντογάν και όχι τον Τσίπρα”;

Όταν τον δημόσιο χώρο τον μετατρέπεις σε στάβλο και τον γεμίζεις με τις κοπριές του Βουκεφάλα, τότε τα σκατά θα σε πνίξουν και δεν θα καθαρίσεις με την απάλειψη της λέξης «ιστορική» από την Συμφωνία των Πρεσπών.

Σε αυτό το περιβάλλον «πολιτισμού και αισθητικής» η υπουργός πολιτισμού Λίνα Μενδώνη το έχει προ πολλού τερματίσει, αλλά δεν πτοείται και συνεχίζει ακάθεκτη. Ο εχθρός των δημιουργών του πολιτισμού βρίσκεται στο τιμόνι της χώρας που τον γέννησε.

Είναι η υπουργός που έλαβε την απόφαση του τεμαχισμού, της απόσπασης και της μεταφοράς του μνημείου Πολιτισμού από το μετρό της Θεσσαλονίκης, που διατηρήθηκε από τον 3ο και 4ο αιώνα στη θέση του. Μάλιστα χρειάστηκε να αντικαταστήσει όλα τα μέλη του ΚΑΣ που σε προηγούμενη συνεδρίαση, τον περασμένο Δεκέμβριο, είχαν διαφωνήσει ανοικτά με την ολέθρια απόφαση.  Γι’ αυτό και η κορυφαία και διακεκριμένη Αμερικανίδα καθηγήτρια Βυζαντινολογίας στο πανεπιστήμιο UCLA στην Καλιφόρνια, Sharon Gerstel,  σε ανάρτησή της στα κοινωνικά δίκτυα κλείνει το σημείωμα της στα ελληνικά με την λέξη «Ντροπή!».

 Είναι η υπουργός που μιλώντας στη Βουλή δήλωσε ανερυθρίαστα ότι δεν είναι δυνατόν να αποζημιωθούν όλοι οι καλλιτέχνες αφού, όπως είπε,  πολλοί από αυτούς κινούνται στο χώρο της «μαύρης οικονομίας».

Είναι η υπουργός που για την φωτιά στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών δήλωσε ότι απλά είδε «καμένα χόρτα» και όταν η αντιπολίτευση μίλησε για «φρικτό θέαμα» η κυρία Μενδώνη απάντησε «να μην μιλάμε για πυρκαγιές στο σπίτι του καμένου».

Είναι η υπουργός που επέτρεψε (χωρίς άδεια του ΚΑΣ) στον (γίγαντα του πολιτισμού μας) Σάκη Ρουβά να  κάνει διαφήμιση έξω (δεν μπόρεσε να το βάλει μέσα) από το Ηρώδειο, ενός πολυτελούς τζιπ της Mercedes.

 Άλλοι προβάλλουν την Μερσέδες Σόσα και η Μενδώνη την Μερσέντες Σώσε!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου